Zmiana na stanowisku Dyrektora ZGiKM GEOPOZ
30 kwietnia 2022 r. po ponad 30 latach ze stanowiskiem Dyrektora ZGiKM GEOPOZ żegna się pan Andrzej Krygier. Nowym Dyrektorem zostanie pani Aleksandra Zaława-Borowiak.
Dyrektor Andrzej Krygier
Całe życie zawodowe pana Andrzeja Krygiera było związane z geodezją. W 1967 roku ukończył Technikum Geodezyjne, a w 1973 r. studia geodezyjne na Politechnice Warszawskiej.
W tym samym roku wrócił do stolicy Wielkopolski, by rozpocząć pracę w Zarządzie Geodezji i Gospodarki Terenami miasta Poznania, które w wyniku kolejnych reorganizacji w 1976 r. przekształciło się w Poznańskie Przedsiębiorstwo Geodezyjno-Kartograficzne GEOPOZ. W maju 1981 r. Andrzej Krygier został naczelnym inżynierem tegoż przedsiębiorstwa, a w 1990 r. jego dyrektorem.
Po wolnych wyborach do Rady Miasta Poznania Dyrektor Andrzej Krygier spotkał się z prezydentem Wojciechem Szczęsnym Kaczmarkiem, by przedstawić mu propozycję połączenia Poznańskiego Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Kartograficznego GEOPOZ z Wydziałem Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu Miejskiego. Pomysł został zaakceptowany i 1 lipca 1991 r. swoją działalność rozpoczął Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ. Andrzej Krygier został jego dyrektorem, realizując jednocześnie zadania służby geodezyjnej miasta oraz będąc organem właściwym do prowadzenia spraw z zakresu gospodarki nieruchomościami.
Nagrody
Swoją misję, a zarazem pasję realizował z zaangażowaniem, co nie pozostało niezauważone. Andrzej Krygier był wielokrotnie nagradzany, m.in. otrzymał:
- Srebrną i Złotą Odznakę za zasługi dla Poznańskiego Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Kartograficznego GEOPOZ
- Honorową Odznakę Miasta Poznania
- Srebrną Odznakę za zasługi w dziedzinie geodezji i kartografii
- Diamentową Odznakę Honorową Stowarzyszenia Geodetów Powiatowych
- Medal Optime Merito Archidioecesis Posnaniensis
- Medal Towarzystwa Miłośników Miasta Poznania im. Cyryla Ratajskiego
oraz nagrody za:
- wkład pracy wniesiony w opracowanie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego w 1999 r. oraz na lata 2001-2005,
- przygotowanie i wdrożenie systemu zarządzania jakością ISO 9001:2000,
- olbrzymie wsparcie procesu reorganizacji UMP i ZGiKM GEOPOZ w 2006 r.,
- zakończenie wdrożenia kolejnego etapu budowy SIP dla Miasta Poznania,
- opracowanie wieloletnich prognoz finansowych,
- zaangażowanie w realizację zadań jednostki, w tym, prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic, placów i innych obiektów,
- udział w rozwoju modelu 3D w zakresie stworzenia mapy potencjału solarnego budynków w Poznaniu oraz przystąpienie do projektu pn. „Budowa Metropolitalnego SIP dla Metropolii Poznań”,
- zaangażowanie m.in. w prowadzenie warsztatów online dla geodetów, publikację cyklu artykułów w periodyku „Przegląd Geodezyjny”, wystąpienie do Głównego Geodety Kraju z inicjatywą nowelizacji ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne.
Przez te wszystkie lata Dyrektor GEOPOZu przywiązywał również bardzo dużą wagę do zatrudniania odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, którzy identyfikowali się z miastem. Dzięki nim GEOPOZ jest dziś jednostką nowoczesną, proponującą i wdrażającą najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne z zakresu geodezji.
Osiągnięcia
To za czasów Dyrektora Krygiera ZGiKM GEOPOZ mógł się poszczycić wieloma osiągnięciami, wśród których można wymienić m.in.:
1997 – Nagroda Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pracę autorstwa J. Andrzejewskiego, B. Łoś, I. Winnowicz „Opracowanie technologii i wykonanie numerycznej Mapy Miasta Poznania metodą fotogrametrii”;
2005 – prezentacja Systemu Informacji Przestrzennej na XI Międzynarodowych Targach GEA 2005, od 2006 r. GEOPOZ pełni rolę koordynatora w zakresie prowadzenia SIP, sukcesywnie go rozwijając;
2008 – Moduł Systemu Adresowego, aplikacja, która zapewniała realizację zadań z zakresu numeracji porządkowej nieruchomości i nazewnictwa ulic, usprawniała nadawanie numerów porządkowych i prowadzenie rejestru nazw oraz zasięgów ulic i placów na obszarze miasta;
2010 – otwarcie Sali Obsługi Klienta, która zapewniła kompleksową obsługę w jednym miejscu: informację, złożenie dokumentów, płatności i odbiór zamówionych materiałów. Salę dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażono w klimatyzację i obszerną poczekalnię. Komfort obsługi zapewnił również system kolejkowy oraz możliwość umówienia wizyt przez internet;
2012 – „Erasmus Mundus – Joint Doctorate for Business Intelligence” – GEOPOZ przystąpił do międzynarodowego programu naukowego, którego celem było wspólne kształcenie doktorantów w przedmiocie technologii informatycznych;
2018 – uruchomienie e-usług publicznych; w ramach projektu unijnego WRPO „Cyfryzacja i modernizacja zasobu geodezyjnego i kartograficznego Miasta Poznania oraz uruchomienie e-usług” GEOPOZ utworzył portale z usługami online dla geodetów, rzeczoznawców majątkowych, komorników, projektantów, obywateli i przedsiębiorców;
2018 – uruchomienie trójwymiarowego Modelu Miasta Poznania; GEOPOZ jako pierwszy w Polsce dostrzegł potrzebę budowy modelu 3D miasta, zintegrowanego z wieloma bazami danych, dostępnego i podlegającego aktualizacji. Model 3D Miasta Poznania otrzymał wyróżnienie podczas GISforum 2018 i nagrodę „Skrzydła IT w Administracji w 2019”;
2021 – uruchomienie kolejnej e-usługi, w ramach projektu WRPO na lata 2014-2020 "Podniesienie jakości danych sieci uzbrojenia terenu miasta Poznania - wektoryzacja oraz uruchomienie e-usług" uruchomiono portal branżowy służący do opiniowania bazy GESUT oraz zgłaszania niezgodności w treści bazy GESUT dla obszaru miasta Poznania.
Nowa Dyrektor GEOPOZu
Od 1 maja 2022 stanowisko Dyrektora GEOPOZu obejmie pani Aleksandra Zaława-Borowiak, która z GEOPOZem jest związana od 2007 roku. Dzięki pracy na różnych stanowiskach zdobyła bogate doświadczenie przy tworzeniu i aktualizacji powiatowych baz danych: ewidencji gruntów i budynków, rejestru cen nieruchomości, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, obiektów topograficznych i szczegółowych osnów geodezyjnych. Dodatkowo prowadziła projekty na utworzenie sieci uzbrojenia terenu w postaci obiektowej miasta Poznania.
Od 2019 roku zajmowała stanowisko Zastępcy Kierownika Miejskiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Poznaniu, na którym nadzorowała prowadzenie powiatowych baz danych, w pełni wykorzystując swoją wiedzę i zdobyte umiejętności. Obecnie w GEOPOZie pełni funkcję Zastępcy Dyrektora.
Pani Aleksandra Zaława-Borowiak jest absolwentką Akademii Rolniczej we Wrocławiu na kierunku geodezja i kartografia. Posiada uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii w zakresie 1 i 2.